nr 23 (1/2018) styczeń/marzec

elewator_23 numer ilustruje: Grzegorz Wróblewski

spis treści:

intro:
Wojciech Brzoska, najdłuższe światła świata

Witold Wirpsza:
Cecylia Judek, Idylla na Głębokiem
Bogusław Kierc, Jedyny taki
Maciej Libich, Epistolograficzny nośnik poezji. Osiem notatek o Listach z oflagu Witolda Wirpszy
Zbigniew Chojnowski, Rozczytywanie Wirpszy
Katarzyna Rembacka, Wawrzyniec Wspaniały czy snobistyczny wojewoda?
Istnieje porządek nieodgadniony. O Witoldzie Wirpszy z Leszkiem Szarugą rozmawia Karol Samsel
Listy Witolda Wirpszy do Edwarda Balcerzana
Piotr Matywiecki, Przypisy do poematu Witolda Wirpszy Grzech pierworodny
Beata Patrycja Klary, Tam w wysokich niebiosach skrzypią nieustannie anielskie pióra
Piotr Michałowski, Powiew historii, czyli Witolda Wirpszy instrukcja obsługi chaosu
Ewa Solska, Ars creationis – ars combinatoria. W stronę Traktatu skłamanego
Karol Samsel, „Lecz nawa jest niewzruszona”. Witold Wirpsza – próba samookreślenia
Damian Romaniak, Na nieobcej obczyźnie. O listach Witolda Wirpszy do Heinricha Kunstmanna

poezja:
Cristina Peri Rossi, Literatura II, Sztuka kochania, Randka na Orly (przeł. Magdalena Szkwarek)
Bogusława Latawiec, Do świtu, Stare klisze, W bezświetlu życia 

proza:
Beso Chwedelidze, Trzynasta łata (przeł. Anna Ursulenko)

kartoteka:
Justyna Kasperek, Poezja multiinstrumentalna
Henryk Bereza, Nowość artystyczna
Grzegorz Wróblewski, Tut, Boone, U Jensa przy kominku, Początek okresu wielkiego wymierania, Nie ma zgody na nacjonalizm, Gustavito, Rzeka, Sanatorium, Donato, Plażowa ornamentyka, 44 rocznica narodzin hip-hopu
Marta Zelwan, Coś za coś
Wojciech Wilczyk, Szkice, zapisy, figury

proza:
Henryk Waniek, Projekt tatuażu

film:
Konrad Liskowacki, Promyk nadziei czy wieczny blask? O filmach Satyajita Raya

z Hanoweru:
Dariusz Muszer, Niezła artystka

z Ciężkowic:
Waldemar Bawołek, Święty Polikarpie, zmiłuj się nade mną

krytyka literacka:
Marek Czuku, Prawda nie jest ruchoma (Krzysztof Kuczkowski, Ruchome święta)
Anna Łozowska-Patynowska, Pod warstwą „krwi” (Halszka Olsińska, Złota żyła)
Justyna Kasperek, Być… jak? (Grzegorz Tomicki, Być jak John Irving)
Ewa Sonnenberg, Poezja jako sposób na wyrażenie Milczenia (Artur Daniel Liskowacki, Późne popołudnie)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 17 (Algis Kalėda, W poszukiwaniu poetyckiej tożsamości Wilna, Kazimierz Brakoniecki, Notes kurlandzki, Sándor Márai, Siostra)
Damian Romaniak, Zło przeciw złu (William Peter Blatty, Egzorcysta)
Bartosz Suwiński, Szpula z ostatnią taśmą (Waldemar Bawołek, Echo słońca)
Edward Kula, Powroty do przeszłości (Zbigniew Kosiorowski, Kamień podróżny)
Anna Pietras, Człowiek nie z tej ziemi (Wojciech Orliński, Lem. Życie nie z tej ziemi)
Joanna Crettenand, Życie z nosem w książkach (Paweł Dunin-Wąsowicz, Dzika biblioteka)
Patrycja Chajęcka, Mit końca (Joanna Czeczott, Petersburg. Miasto snu)
JSM, Zaczytać się na śmierć (Peter Boxall, 1001 książek które musisz przeczytać)
Beata Patrycja Klary, Gorące bułki 3 (Haruki Murakami, Zawód powieściopisarz, Piotr Mosoń, Hejtsbuk, James Wallman, Rzeczo-zmęczenie. Jak żyć pełniej, posiadając mniej, Tullio Avoledo, Krucjata dzieci, Martin Seay, Złodziej luster, Jorn Lier Horst, Felicia zaginęła, Leszek Żuliński, Moje podróże literackie, Mario Giordano, Ciotka Poldi i sycylijskie lwy, Barbara Janas-Dudek, Za wcześnie na rytuały, Andrzej Wasilewski, Teoria literatury Stanisława Lema)

komiks:
Jarosław Kozłowski, Z bibliotecznej teki. 10
Marcin Bałczewski, Obrazkowa tęsknota za ojczyzną (Monika Szydłowska, Do you miss your country?)

nadesłano

muzyka:
Radek Bruch, Muzyka nad horyzontem zdarzeń (Pogodno, Sokiści chcą miłości)
Adam Mańkowski, Rytuał o światowym zasięgu (Brodka, Clashes)
Radek Bruch, Ważne jest znaczenie (Outsider, Waiting For The Night, Broken, Tanger, Between Heart and Mind)

stałe felietony:
„poniewczasie” – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Czernik Stanisław, Promiński Marian, Sandecka Irena, Konarska-Łosiowa Krystyna
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Smoczy tryptyk
„esoesy” – ADL, Dwunaste
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Jak dobrze dać się uwieść Stasysowi, czyli debiut Adama Marka
„bez przesady” – Edward Balcerzan, Kłębowiska dyscyplinarne

 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki współfinansowaniu ze środków Miasta Szczecin oraz wsparciu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego loga-e