nr 4 (2/2013) kwiecień/czerwiec


numer ilustruje Piotr Pasiewicz

spis treści:

Jorge Luis Borges:
Marta Natalia Wróblewska, Wszystkie kobiety alfabetu (niekończące się opowiadanie), Niewierność oryginału. Borges i sztuka przekładu
Andrzej Turczyński, Czytania borgesańskie
Piotr Paziński, Biblioteka, Księga, Ogród
Artur Szlosarek, 13, rue des Beaux Arts
Anna Zalewska, Borges – Lem: jak w lustrach?
Paweł Głowacki, Bajka o kimś z tobą w ciemności
Konrad Zych, Pierre Menard, czyli powtórzenie (z) przypadku
Ewa Elżbieta Nowakowska, Polska jako Tlön, Uqbar, Orbis Tertius, czyli kartografia światów / zaświatów Borgesa i Melanchtona
Borges i jego uczniowie. O przyjemności i udręce przekładania wierszy Borgesa na polski, trudnym losie tłumacza oraz poszukiwaniu Eldorado z profesorem Adamem Elbanowskim rozmawia Marta Natalia Wróblewska
Dariusz Bitner, Borges umiera


Krzysztof Lichtblau, Śmierć peregrino. Narodziny e-pielgrzyma?
Paweł Orzeł, Po tamtej stronie tekstu i filmu. O spotkaniu Borgesa i Saury

poezja:
Marcin Świetlicki, Stary poeta, Przedtem, 9 września

proza:
Bogusława Latawiec, Puder


poezja:
Roman Honet, zimowe porządki, instrumenty czasu, szept samotnego wśród ubiegłych nocy

proza:
Maria Mamczur, Od

poezja:
Bianka Rolando, Czepieńcy, Goniec i strażnik psa ślepego, Ślepe wyjścia pod okiem karczującym łęgi (5)


proza:
Bohdan Zadura, Norita

poezja:
Wiktoria Klera, Kto najbardziej kocha koty

proza:
Marek Maj, Zjawisko

poezja:
Tomasz Hrynacz, Niemowa, Są tacy

epistoły:
Henryk Bereza, Listy do poetów: do Tomasza Hrynacza

dziennik:
Bogusław Kierc, Jak to się zbierze, powiem sobie: alto!

teatr:
Andrzej Wasilewski, Hiperczesność


z Londynu:
Noil Branc, Dodekafonia

sztuki plastyczne i architektura:
Tomasz Bohajedyn, Bessa i hossa Paula Gauguina
Agnieszka Lamprecht, Dwie postacie w zaczarowanym ogrodzie

krytyka literacka:
Marcin Baran, Mistrz Jerzy Stempowski (Jerzy Stempowski, Notatki niespiesznego przechodnia)
Andrzej Skrendo, Coś niecoś (Tadeusz Różewicz, To i owo)


Maciej Orłowski, Wraca się tylko tam, dokąd wrócić nie można (Artur Daniel Liskowacki, Kronika powrotu)
Grażyna Martenka-Obrąpalska, W trosce o Inne życie (Radosław Romaniuk, Inne życie. Biografia Jarosława Iwaszkiewicza, tom I)
Tomasz Kunz, Za bramą (John Maxwell Coetzee, Dzieciństwo Jezusa)
Artur Szlosarek, Forpoczta apokalipsy (Franz Kafka, Listy do rodziny, przyjaciół, wydawców)
Paweł Orzeł, Obrazy, obrazy, ale nie sztuka (Hans Belting, Obraz i kult)
Andrzej Zawadzki, O Pismach zebranych Bolesława Micińskiego (Bolesław Miciński, Pisma zebrane)
Monika Glosowitz, Lista grzechów polskich (Joanna Bator, Ciemno, prawie noc)
Konrad Liskowacki, Miniatura wielkości (José Saramago, Mały pamiętnik)
Konrad Wojtyła, Terapia wstrząsowa (Grażyna Jagielska, Miłość z kamienia. Życie z korespondentem wojennym)
Natalia Rapp, Królewska droga do rzeczywistości (Krystyna Sakowicz, Praobrazy)
Paweł Orzeł, Przed wojną: Kochanek tekstu (Wybór dzieł Kalderona, tom I, Kochankowie nieba)
Paweł Głowacki, Czytane po latach: Znużona nadzieja (George Orwell,
Folwark zwierzęcy)
Halina Lizińczyk, Ostatnie czytanie: Argentyńska fantazja. Borges i Cortazar

Konkurs Literacki imienia Henryka Berezy „Czytane w maszynopisie”,
Edycja 1 – 2013

muzyka:
Monika Petryczko, Zapętlone melancholie (Bonobo, The North Borders)
Tadeusz Hnat, Kolejna seria i kolejny „cudowny bełt” (Phonos ek Mechanes, C+-)
Monika Petryczko, Digitalne zdarzenia wielkomiejskie (Flume, Flume)

nadesłano

stałe felietony:
„nie w rzędzie” – Krzysztof Niewrzęda
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, Debiut z głową. Krzysztof Tomanek i Piotr Mosoń
„w swoim tempie” – Krzysztof Hoffmann, Rozwiązanie kwadratury koła
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Wedle indywidualnych wzorców
„wściekłe sumienie” – Anatol Ulman, Nieprawdziwek / Lech M. Jakób, Czuły prześmiewca


 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki wsparciu Miasta Szczecin oraz Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego