nr 11 (1/2015) styczeń/marzec

elewator_11_okladka

numer ilustruje: Grzegorz Strumyk

spis treści:

intro:
Darek Foks, Ostatni bankiet u ministra kultury z hipsterami

Allen Ginsberg:
Krzysztof Zabłocki, Ginsberg, oksymoroniczny Che Guevara poezji
Ewelina Chodakowska, Dwa lwy i dwie wieczności
Michał Łukaszuk, Santo Libido
Ewa Cichoń, Milczenie po Skowycie (i Howl)
Andrzej Pietrasz, Polska w wierszach i zapiskach Allena Ginsberga
Ewa Opałka, Pensjonarski Skowyt albo niedole czytania (i pisania)
Wiktor Rusin, Poematy Agorafobii. Rzecz o eksperymentach Beat Generation z pejzażem po drugiej stronie Muru Berlińskiego w tle
Katarzyna Czeczot, Prochy. Szkic w obrocie
Tadeusz Koczanowicz, Parę słów o „byciu naprawdę” Allena Ginsberga
Damian Romaniak, Beat Generation w kinie

proza:
Ian Kemp, Regulamin, Chcemy się tylko podpalić

poezja:
Ewa Sonnenberg, Letter from orange forest. Praca w trybie online
Joanna Oparek, Berlin porn

proza:
Darek Foks, Naprawdę Duży i Niewiele Mniejszy (utwór historyczny)

poezja:
Tomaž Šalamun, Ballada dla Metki Krašovec
Daniël Vis, *** (zostali przyjaciółmi…), Zawartość wyprawki, *** (wziął damskie skórzane kozaki)

eKlery:
O Ciele (wiersza). Z Marcinem Sendeckim rozmawia Wiktoria Klera

dziennik:
Henryk Bereza, Zęby (26.02.2009 r.)
Grzegorz Strumyk, Linki do dzienników Henryka Berezy
Anna Frajlich, Dach Świata jeszcze raz. Dziennik podróży

z Santa Luce:
Indi Orlando, Budda w paszporcie

sztuki plastyczne i architektura:
Andrzej Fogtt, Rzeczywistość, Prawda, Sztuka
Miłka O. Malzahn, Wandy Australia w Amsterdamie

krytyka literacka:
Bartosz Suwiński, Prowincja wspomnienia (Piotr Szewc, Cienka szyba)
Beata Patrycja Klary, Na ciele słowa wyglądają wyraźniej mówi człowiek z brudnopisu (Mariusz Jagiełło, Człowiek z brudnopisu)
Mateusz Hachlica, Wachlarz niezmiennych przestrzeni (Paweł Sarna, Pokój na widoku)
Wiktoria Klera, „Przepaść, zaskoczenie” (Adam Wiedemann, Z ruchem)
Sławomir Hornik, Językowe zgliszcza (Krzysztof Siwczyk, Dokąd bądź)
Emilia Walczak, Dziewczynka z lisem (Magdalena Tulli, Szum)
Mieczysław Orski, Opowiada książki (Janusz Rudnicki, Życiorysta)
Maja Staśko, Kosmos, więc jestem (Miłka O. Malzahn, Kosmos w Ritzu)
Wojciech Meixner, Pani Egucka, Miłosierdzie Boże i Ludwig van Beethoven (Elżbieta Stankiewicz-Daleszyńska, Widma miejsca i czasu)
Konrad Liskowacki, Węgry w gorzkiej pigułce (Géza Ottlik, Szkoła na granicy)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 5 – Sprawy (nie)prozaiczne 3 (Herkusa Kuničisa, Litwin w Wilnie; Zwrotnik Ukraina; Bogusław Chrabota, Koenigsberg. Historia rodzinna)
Jacek Bielawa, Wyznanie i samorozgrzeszenie (Marek Nowakowski, Dziennik podróży w przeszłość)
Patrycja Chajęcka, Proustowskie magdalenki (Zapomniane słowa)
Andrzej Skrendo, Artur Daniel (Jerzy Borowczyk, Michał Larek, Przywracanie, wracanie. Rozmowy szczecińskie z Arturem Danielem Liskowackim)
Paweł Orzeł, Przed wojną: Sztuka opowiadania z domieszką diabła (Jerzy Żuławski, Kuszenie szatana)

komiks:
Marcin Bałczewski, Świat kontrkultury Roberta Crumba (Robert Crumb, Kot Fritz; Robert Crumb, Pan Naturalny; Robert Crumb, Księga Genesis; Kanon graficzny 1. Od Gilgamesza do Tybetańskiej Księgi Umarłych)
Krzysztof Lichtblau, Komiks o życiu, komiks w życiu, życie komiksem (Yoshiro Tatsumi, Życie. Powieść graficzna)

muzyka:
Kamil Sipowicz, Grupa w Składzie (Grupa w Składzie, Trzecia Fala)
Monika Petryczko, Kwaśne dźwięki, kosmiczne zawijasy, ostre loopy i bezkompromisowe brzmienie (Arca, Xen)
Tadeusz Hnat, Cyja, wstyd i świniówka, czyli polska szkoła akordeonu (Andrzej Krzanowski, Katedra na akordeon; Zbigniew Bargielski, Works by Zbigniew Bargielski performed by Zbigniew Koźlik; Zbigniew Bargielski, Muzyka naszych czasów)

nadesłano

stałe felietony:
„omsknięcia” – Ks. Andrzej Luter, 6, 7, 8, 9, 10, 11
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, A może by tak inaczej. O Skrajem Grzegorza Kielara
„w swoim tempie” – Krzysztof Hoffmann, Recenzje widoku z okna na ulicę Wierzbięcice w Poznaniu
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Rozszczepienie
„bez przesady” – Edward Balcerzan, Fragmenty o Różewiczu (2)

Konkurs Literacki imienia Henryka Berezy „Czytane w maszynopisie”, Edycja 3, 2015 – regulamin

 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki współfinansowaniu ze środków Miasta Szczecin oraz wsparciu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego