nr 18 (4/2016) październik/grudzień

numer ilustruje: Mohamed Amine Hamouda

spis treści:

intro:
Marta Zelwan, *** (małe drzwiczki do lata…)

Afryka:
Daniel Kasprowicz, Rubiny, duchy przodków i czerwony lateryt Madagaskaru
Agnieszka Szelega, Wybuchowe dorastanie. O książce Alexandry Fuller Dziś wieczorem nie schodźmy na psy. Afrykańskie dzieciństwo
Malwina Bakalarska, Kto ma zegarki a kto ma czas? O koncepcji czasu i rozwoju w ujęciu filozofów afrykańskich
Miłka Stępień, Czy Nollywood podbije świat? O nigeryjskim przemyśle filmowym
Agata Balsamo, Haniebny tekst
Judyta Krawczyk, Afropolacy
Marta Krawczuk, Magia Afryki w szczecińskim muzeum
Tomasz Bohajedyn, Sen o kolonii, czyli polsko-niemiecka rywalizacja w Kamerunie 1884-1885
„Czy nie śni ci się Czarny Kontynent?” Afryka w filmowej klasyce. Z Anną Pietras rozmawia Damian Romaniak

proza:
Dariusz Muszer, Pole Czaszek (fragment powieści)
Wojciech Klęczar, Jak dojechać do centrum
Kazimierz Kyrcz Jr & Michał J. Walczak, Teoria z haczykiem

poezja:
Zbigniew Machej, Kwestionariusz Ondrušowski
Ján Ondruš, Niemiecka rewizja 1944, Ślepy mam twarze, Kamień, Chleb ze stołu
Zbigniew Machej, Poeta w piekle totalitaryzmów

proza:
Ryszard Lenc, Nad morzem
Grzegorz Strumyk, Czwarta rano historii
Marta Kucharska, Vera

poezja:
Nina Manel, Kopiec Kościuszki, Na wiosnę, Śnieżka, Bawełna

dziennik:
Bogusław Kierc, Notesprospera (fragmenty)

z Krakowa:
Tomasz Bohajedyn, Ósemka nienawistników znad Wisły

z Poznania:
Jerzy Beniamin Zimny, Rewizja wyroku

z Ciężkowic:
Waldemar Bawołek, Święty Barnabo, zmiłuj się nade mną

sztuki plastyczne i architektura:
Andrzej Fogtt, Artyści 2

krytyka literacka:
Alicja Łukasik, W poszukiwaniu utraconego sensu (Piotr Gajda, Śruba Archimedesa)
Mateusz Hachlica, Snucie toksycznych relacji (Marek Czuku, Igły i szpilki)
Adam Buszek, Pięć liter (Stanisław Balbus, Zosia)
Paulina Barańska, Enzensberger, Pułka i Kasiarz (Dawid Mateusz, Stacja wieży ciśnień)
Anna Łozowska-Patynowska, „Zaczytać się” głębią (Krzysztof Syrek, O przenikaniu)
Maja Messyasz, Poety podróż metafizyczna (Wojciech Dunin-Kozicki, Umysł na posyłki i wiersze na przechadzki)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 12 (Wiktor Jerofiejew, Akimudy; Władysław Chodasiewicz, Powrót Orfeusza; Siergiej Stratanowski, Graffiti)
Jakub Pyda, Opowiadania, które przeczytałem (Jarek Westermark, Opowiadania, które napisałem)
Wanda Skalska, Twarz miasta (dotąd) bez twarzy (Artur Daniel Liskowacki, Ulice Szczecina (ciąg bliższy))
Mateusz Dworek, Gombrowicz spotyka Geneta (Piotr Seweryn Rosół, Genet Gombrowicza. Historia miłosna)
Damian Nowicki, Jestem ciałem (Christopher Hitchens, Śmiertelność)
Krzysztof Lichtblau, Przeszłość odtworzona na VHS-ie (Olga Drenda, Duchologia polska. Rzeczy i ludzie w latach transformacji)
Agnieszka Szelega, Pod osłoną wspólnoty (Jon Krakauer, Pod sztandarem nieba. Wiara, która zabija)
Damian Romaniak, Podróż do kraju mistrza z La Manchy (Anna Sikorska, Hiszpania w filmach Pedra Almodóvara)

nadesłano

komiks:
Jarosław Kozłowski, Z bibliotecznej teki. 5
Marcin Bałczewski, Ucieczka z i w świat obrazu (Paul Pope, Wielki Escapo)
Marcin Bałczewski, Ten świat jest tylko niewytłumaczalnym snem (Igor Baranko, Dżihad)

muzyka:
Czujemy, że znów latamy. O bezpłodności twórczej, półwiecznych chłopcach i imprezach techno. Z siostrami Kępisty rozmawia Beata Zuzanna Borawska
Rafał Wawrzyńczyk, Opera na koniec epoki. Relacja z Warszawskiej Jesieni, 16-25 września 2016
Adam Mańkowski, Ciche arcydzieło (Nick Cave and the Bad Seeds, Skeleton Tree)

stałe felietony:
„poniewczasie” – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Komoniewski Stanisław, Kraushar Aleksander
„dlaczego nie jestem malarzem” – Małgorzata Południak, Złoty wawrzyn pozostanie złoty
„esoesy” – ADL, Siódme
„poza mainstreamem” – Izabela Fietkiewicz-Paszek, O zabawach z dzieciństwa, podróżach, śmierci i innych sprawach najważniejszych. Tamto Janiny Osewskiej
„bez przesady” – Edward Balcerzan, Czytelnicze labirynty (3)

 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki współfinansowaniu ze środków Miasta Szczecin oraz wsparciu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego