nr 31 (1/2020) styczeń/marzec

 rzeźby w numerze: Piotr Jędrzejewski

spis treści:

intro:
Marek Czuku, Sprintem 11,1

Leonardo da Vinci:
Jaskinia. Z profesorem Guidem Salitorgim rozmawia Dariusz Muszer
Małgorzata Wadżet Gardasiewicz, Leonardo da Vinci – tajemnica niepoznana
Agata Balsamo, Prośba do Giana
Ewa Solska, Mistrz i jego światy
Radek Bruch, Nadworny bajkopisarz, malarski teoretyk i katastrofista. O literaturze Leonarda da Vinci
Indi Orlando, Dłonie pachnące lawendą
From the Notebook of…, czyli Leonardo da Vinci na taśmie 16 mm. Z Robertem Beaversem rozmawia Ada Smyk
Damian Romaniak, Leonardo w filmie
Daria Chibner, Uwielbienie Niemożliwości – być jak Leonardo da Vinci
Anna Frajlich, Dama z łasiczką prosi Wielkiego Mistrza o konterfekt
Agata Balsamo, Przebacz mi, proszę; jestem górską tygrysicą
Maciej Libich, Ojciec bogów. O powieści Dymitra Mereżkowskiego
Artur Daniel Liskowacki, Narysuj język dzięcioła
O wystawie Leonardo da Vinci. 500-lecie śmierci, Rembrandt Harmenszoon van Rijn. 350-lecie śmierci. Z kuratorką Ewą Gwiazdowską-Banaszek rozmawia Damian Romaniak

poezja:
Jürgen Rooste, Smutna krótka piosenka biednego Schiklgrubera, Państwo dadaistów, [jaki jest pożytek z poezji], Czy będziesz mnie kochała po kres wieczności?, Potwór w życiu (przeł. Bohdan Zadura)

dziennik:
Anna Frajlich, Zapisy z dziennika 1992 roku. Uzupełnione notatkami kalendarzowymi oraz bibliograficznymi

poezja:
Sylwia Jaworska, Miasta, Tęsknota, 1995
Tomasz Majzel, Wiersz patriotyczny, *** (Uwijam się…), *** (Nienazywanie niepokoi…), Panie mają pierwszeństwo, Nie-wiersz, Nic, *** (Chciałbym napisać długi wiersz…), *** (rozpadam się…), +++ (wiersz zaczyna się od krzyżyków…)

kartoteka:
Wywiad poniemiecki. 2. Artur Becker rozmawia z Dariuszem Muszerem
Damian Romaniak, Muszer i Kafka. Podróż do krainy antyutopii
Jacek Bielawa, Oblicza kłamstwa
Dariusz Muszer, Trzy baśnie norweskie

krytyka literacka:
Anna Łozowska-Patynowska, Szklane paciorki 1 (Łukasz Kaźmierczak / Łucja Kuttig, Kokosty; Czesław Markiewicz, Wierszeje; Marcin Badura, Szare mydło Biały Jeleń; Elżbieta Olak, Otulina; Wiesław Kulikowski, Biegnąca za mną pod wiatr; Aleksander Wierny, Sygontka)
Anna Dominiak, Płomień. Papieros. Dym (Jarosław Holden Gojtowski, Sztuka obsługi życia)
Marek Czuku, Rekonstrukcja historii brudu (Bartłomiej Siwiec, Przepompownia)
Jerzy Ł. Kaczmarek, Drogi i bezdroża (Łucja Dudzińska, wykrzesać ogień. taki Stan)
Anna Łozowska-Patynowska, O kilku ważnych wierszach, które nie mogą być zapomniane (Dejan Aleksić, Jak to powiedzieć)
Bartosz Suwiński, Zaraźliwy niepokój (Janusz Drzewucki, Lekcje u Różewicza. Teksty krytycznoliterackie i osobiste)
Leszek Szaruga, Pro / za i przeciw. 24 (Kostas Akrivos, Pandemonium; Dalia Grinkevičiūtė, Litwini nad Morzem Łaptiewów; Jiři Gruša, Czechy. Instrukcja obsługi)
Mieczysław Orski, W czyśćcu „sieci” (Jarosław Kamiński, Psy pożrą ciało Jezebel)
Jarosław Błahy, Smok z wydłubanym okiem i odciętym językiem (Jan Polkowski, Portier i inne opowiadania)
Michał Trusewicz, Dziury po śnie oraz inne przyjemności (César Aira, Trzy opowieści)
Beata Patrycja Klary, Gorące bułki 10 (Joanna Wicherkiewicz, Dysharmonie; Paweł Biliński, Część urojona; Wiesław Kępiński, Upragniony syn Iwaszkiewiczów; Jerzy Jarniewicz, Bunt wizjonerów; Shaun Bythell, Pamiętnik księgarza; Arka. Opowieść o życiu i przetrwaniu. Aleksander Skotnicki w rozmowie z Katarzyną Kachel i Maciejem Kwaśniewskim; Stanisław Jaromi, Boska ziemia; Filip Springer, Dwunaste: Nie myśl, że uciekniesz)

nadesłano

polemika:
Rafał Gawin, Anarchistyczno-ekologicznie-feministyczny thriller bez elementów czarnej komedii, czyli Olgi Tokarczuk mowa noblowska typowo polska (analiza bez syntezy)

komiks:
Jarosław Kozłowski, Z bibliotecznej teki. 18

muzyka:
Radek Bruch, Strefa dźwiękowej pamięci (Marek Napiórkowski, Hipokamp)
Adam Mańkowski, Nowe oblicze Chicago (Junius Paul, Ism)
Rafał Wawrzyńczyk, Trudne kółka 5 (Wenchen Qin, Orchestral works; Robin Hoffmann, Kunst Pfeifen; György Kurtág, The edge of silence. Works for voice; Isang Yun, Sunrise Falling; Andrzej Dobrowolski, Music for Orchestra)

stałe felietony:
„poniewczasie” – Eugeniusz Tkaczyszyn-Dycki, Szymański Władysław, Pogonowska Anna, Moszczeńska-Rzepecka Izabela, Himilsbach Jan
„dlaczego nie jestem malarzem”
– Małgorzata Południak, Niepewność
„esoesy”
– ADL, Dwudzieste
„poza mainstreamem”
– Izabela Fietkiewicz-Paszek, Jeśli już rankingi, to na szczycie on. Marcin Królikowski
„bez przesady”
– Edward Balcerzan, Od podmiotki do przedmiotki

patronaty ‘eleWatora’ – Gorajec:
Vitalija Pilipauskaitė-Butkienė, Moters siela / Dusza kobiety, Pirmasis / Pierwszy, Motyvas / Motyw, Mano trečio vaiko eilėraštis / Wiersz mojego trzeciego dziecka, *** (tu perduosi mano kraują kitai moteriai…) / *** (oddasz moją krew innej kobiecie…), Geriausi eilėraščiai / Najlepsze wiersze (przeł. Agnieszka Rembiałkowska)

 

numer można kupić tu: www.wforma.eu
numer jest dostępny jako e-book w formacie pdf oraz jako e-book on-line (www.ibuk.pl)

publikacja ukazała się dzięki współfinansowaniu ze środków Miasta Szczecin oraz wsparciu Stowarzyszenia Gmin Polskich Euroregionu Pomerania; dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego